De publicatie van het project Making Public is nu te verkrijgen via: https://networkcultures.org/makingpublic/2020/05/20/here-and-now-explorations-in-urgent-publishing/

Finally, there it is: your hard-wrought publication that provides all the necessary facts and reflections on a topic that inflamed public debate… two years ago. Time passes quickly and people have moved on, leaving behind the rubbles of badly informed and heavily polarized discussions and an ever more self-referential and hyped-up mediasphere.

  • Client: RAAK – Making Public
  • Jaar: 2018-2019
  • Functie: Onderdeel onderzoeksgroep Periodicals en ontwerper en concept ontwikkelaar
  • Link: www.networkcultures.org

studio MEGAN was betrokken bij het RAAK project Making Public. Een 2 jaar durend onderzoeksproject naar oa urgent publishing.
Het ontwerp en concept zijn van studio MEGAN, in samenwerking met ontwikkelaar Arjen Suijker. In het ontwerp van de website en de parameters voor de uiteindelijke zine, waren zines en (het gebruik van) academische teksten een inspiratiebron.

Making Public, geleid door het Institute of Network Cultures in samenwerking met 1001 Publishers, Amateur Cities, Amsterdam University Press, ArtEZ University of the Arts, Hackers & Designers, Mind Design, Netherlands Institute for Sound and Vision, Open!, Open Set, Puntpixel, Studio BLT, Valiz, en de Willem de Kooning Academie.
Uit https://networkcultures.org/Here-and-Now-Explorations-in-Urgent-Publishing-__-online.pdf

Het project bestond uit verschillende deelnemers uit diverse werkvelden. studio MEGAN was betrokken bij de sub-groep Periodicals. Met deze groep is onderzoek gedaan naar periodieke publicaties en wat urgent publishing of de toekomst van publiceren kan betekenen voor deze subcategorie.

Een van de focuspunten van de groep was de After Life van een publicatie, de vraag: wat gebeurt er na het publiceren? Ook het parasitair publiceren was onderdeel van gesprek: wat betekend dit en hoe zijn gebruikers hierin betrokken? Zo kwamen we als groep op de academische zines, iets wat veel potentie bied: maar nog weinig wordt gebruikt. Onderaan deze pagina staat de omschrijvijng van het project uit de eind-publicatie.

Schetsen voor de Zine. De schetsen zijn gemaakt in InDesign, waar louter gebruik is gemaakt van coding en paragraph styles. Zo kon het ontwerp worden omgezet naar de geautomatiseerde versie.

A lot of the older content in periodicals winds up in a metaphorical wasteland. Old content is often not easily accessible from a journal’s homepage or it can only be found in (paper) issues that are no longer available. All the while, the content that is unavailable can still be very relevant for new and existing audiences. Most publishers will agree that there is still a lot to gain when it comes to the long-term positioning of their publications and the connection between the publisher, platform or publication, and the public. Therefore, the recurring question in our research has been: How can we prolong the afterlife of a publication, or, how can publishers prevent publications from taking permanent residence in the wasteland and instead give them new life?

THE PERIODICALS GROUP
The periodicals group had a focus on journal publishers. Amsterdam University Press is a publisher of academic books, journals, and textbooks in the Humanities and Social Sciences that releases academic books and journals for Open Access immediately after publication. The Netherlands Institute for Sound and Vision is an institute in the field of media culture and audio-visual archiving. Sound and Vision publishes two peer-reviewed, open access scholarly journals on the topics of media and television history and culture (VIEW and TMG) and maintains an online publishing repository for staff writings.
ArtEZ Press is the publisher of ArtEZ University of the Arts. ArtEZ Press recently launched the online journal and platform APRIA, which publishes high-impact essays and image and sound contributions that examine art and interventions of the arts in relation to science and society, and encourage dialogue around themes that are critical and urgent to the futures that we will live in.
As publishers of periodicals we all share a common goal, namely facilitating the exchange of knowledge and making research readily available to a wide audience. In many ways, we can say that we have achieved this goal by publishing innovative and high-quality research in our open access journals. However, we realize it is not enough to only make the research available, we must also ensure that we connect readers to the content most relevant to them.

THE ACADEMIC ZINE
It can be difficult for publishers to compete in a digital space where content is produced at break-neck speed and where new is implicitly seen as better. For readers, however, it is an even bigger task to deal with the overload of notifications and social media accounts vying for their attention and engagement on a daily basis. So, how can we position our content in such a way that it can compete with the new and how can we keep our audience engaged and connected?
To start, we liked the idea of re-contextualizing content, thereby highlighting new perspectives and connections to broaden the audience. However, re-contextualizing alone only temporarily prolongs the afterlife. We needed to go one step further, which is how we came to value the idea of remediation. This is where we began toying with the medium of the zines, as a form of remediation of the journal that involves active participation of the reader. The idea of making an ‘academic zine’ of our content proved to be the most promising and interesting for accomplishing our goals.
Zines have a long history. They came to be known as non-commercial, anti-authoritarian, and handmade publications that depend heavily on network culture for their distribution. This seems to be in juxtaposition to what we
know about academic publications. But, as Silvio Lorusso makes clear in his blog post The Oxymoron of the Academic Zine, ‘zines have always played a role in spreading and popularising academic writing; think of Deleuze
and Guattari, Michel Foucault and more recently Judith Butler.’
Using the format of the zine as a target for remediation means that we would be able to highlight old as well as new content. In addition, the format opens up vast opportunities for re-contextualizing and personalizing the existing content. The zine is not curated by the publishers, but rather by the readers, so they can create a publication that is uniquely relevant to their personal interests. The tool that we developed to
this end, and the opportunities this tool creates for the reader, lets publishers distinguish themselves from their competition. It makes for a sustainable way of positioning the content and prolonging the content’s afterlife.

PARASITIC ZINE
During the Urgent Publishing conference, we were inspired by Marc van Elburg’s contribution Parasiting Zineculture. Marc van Elburg is an artist and zinester. He was the founder of experimental DIY noise theatre and zine library de Hondenkoekjesfabriek (The Dog Biscuit Factory), and a curator for Planetart. He is currently looking after the Zinedepo zinelibrary in Motel Spatie in Presikhaaf, Arnhem. In his talk he
stated: ‘The zine today can be seen (…) as the new materialism of online social networks.
What I mean by new materialism is that a part of myself, my memory, my social networks is situated online, and it somehow seems to make sense that this virtual self is looking for some kind of representation in the real world.’
In other words, the concept of the zine does not only function as a way to position content, but for the reader it also works as a bridge between the digital and the real world, and as a way to save content that might have personal meaning for them. Van Elburg also elaborated on the concept of the parasite zine. Traditionally, a parasite zine would look to deconstruct classic hierarchies, such as male/female. But in this digital age, the parasite zine is a selective and binding agent.
The virtual self that is looking for information can construct its own little habitat. This idea of combining the academic and the parasitic zine, or parasitic publishing, resonated with us and inspired us to think of a tool that would allow readers to bypass the publisher’s curation and remediate their own product by selecting from all available content. It was important for us to provide a different experience than what one could expect from simply browsing the website and printing the relevant publications. Zines are usually put together by hand and have low production costs. Inspired by these characteristics, we decided not only to make the zine printable as a booklet, but more significantly, to force the reader to print it in order to properly read all the content. This has added value for the publishers as the zine can easily be shared, gifted, or used in classes.

THE PARAZINE TOOL
Our zine-making tool (which is disseminated on the Making Public website) has an interface that allows users to make their own selection of existing content from an online academic journal. This content is laid out according to an aesthetic that combines input from the user, from the journal, and from an algorithm, resulting in a zine-like experience. The laid-out content is then offered as a pdf that must be printed. We decided to go for a format that is influenced by all the parties involved rather than for a format that is
completely curated by an algorithm, because we wanted the user to be able to curate content to their needs, while the publishers still retain some control over the content and design of the zine.
So, the user makes a selection based on the tags that are set by the publisher in the journal, and the algorithm adds content based on a set of predesigned rules.
Developer Arjen Suijker designed the tool itself to be parasitic as well. The tool can be used on any WordPress site. The tool ‘scrapes’ the content from the front end without requiring access to the back end. This would make it relatively easy for other publishers to implement the tool for their content. Designer Megan Hoogenboom has defined a set of rules that determine the design. The tool will also take into account the styling rules from the source journal as well as certain parameters set by the user. In that way, all parties involved make their mark on the resulting zine.

SUGGESTIONS FOR FURTHER RESEARCH
During the development and test phase we became aware of several ways in which we could develop the tool further. In its current form the reader can use content from one publisher per zine. It would be interesting if the reader could choose from multiple publishers. To accomplish this, we have to research collaborative tagging, to prevent the reader being overwhelmed by innumerable tags. Then there is also the question of how to deal with dual language content. One of the options could be to add a filter option of
sorts. As mentioned, the zine has to be printed in order to read it, so how to deal with non-textual content, such as videos and podcasts, is another issue. Such contributions are uniquely digital and cannot be remediated to a textual form. What kind of remediation options lie open for such hybrid contents, is a question that deserves further investigation.

  • Client: Het Kunstburo
  • Jaar: 2020
  • Functie: Ontwerp van logo voor Het Kunstburo
  • Link: www.hetkunstburo.nl

Voor het Kunstburo heeft studio MEGAN het logo de identiteit ontworpen. De identiteit is flexibel en simpel te gebruiken, op de socials en in print.

Het logo is gebaseerd op analoge en digitale kunst, de vorm bestaat uit een lijst en een pixel. Dit element vormt ook de basis van de identiteit.

Uitgeverij VOLT heeft studio MEGAN gevraagd om een logo te ontwerpen voor de imprint LOVE BOOKS. Het resultaat is een woordbeeld en beeldmerk.

De gebruikte letter is de Bodoni, een sexy letter passend bij de boeken.

Voor uitgeverij `Volt heeft studio MEGAN het binnenwerk verzorgd van het boek De reis van Sofie Grossman. Geschreven door Elisabeth Mollema en geïllustreerd door Martijn van der Linden.

Het boek is uitgegeven aan de hand van het nieuwe museum voor landverhuizers in Rotterdam: Fenix.

She knows how she might behave is een hybride publicatie van het afstudeerproject van Tracy Hanna, ontwikkeld voor HP publishing van de Willem de Kooning academie.

Tracy Hanna heeft audiofragmenten en gedichten gecreëerd naast verschillende fysieke werken. Het menselijk lichaam speelt een grote rol, vandaar dat de keuze is gemaakt om een LP te laten persen van de audiofragmenten.

De publicatie bestaat naast de LP uit een hoes en een boekje, handmatig gedrukt op de RISOprinter. In het ontwerpprocess is de hand – of handwerk – een grote inspiratiebron geweest.

  • Client: Hybrid Publishing WdKA
  • Jaar: 2018
  • Functie: Ontwerp en ontwikkeling digitale en fysieke publicatie
  • Link: recraftingcraft.wdka.nl/

Recrafting Craft, an Exploration of Speculative Scenarios for Tomorrow’s Fashion Education is het vervolg op de thesis van Mascha van Zijverden Recrafting Craft, a Synergy of Crafts within Fashion Design Education at Art Schools in the Netherlands. Met dit eerste deel van Recrafting Craft heeft Mascha van Zijverden de Research Award 2016 gewonnen van de Master opleidingen van het Piet Zwart Institute. Een onderdeel van deze prijs is een hybrid publication van de thesis uitgegeven door de Willem de Kooning Academie. Mascha is na haar thesis doorgegaan met het project, en heeft er voor gekozen om de publicaite te gebruiken als vervolg publicatie op haar eertse thesis. Studio MEGAN was voor dit project vanaf het begin betrokken en heeft bijgedragen aan de conceptuele ontwikkeling en samenstelling in samenwerking met het hele team. De vormgeving van zowel de geprinte publicatie als de digitale is door studio MEGAN verzorgt.

Mascha heeft er voor gekozen om 3 mensen uit het professionele veld (van fashion education) te vragen een tekst te schrijven over de toekomst van mode onderwijs op basis van zes speculatieve scenario’s. Jose Teunissen heeft een preface geschreven, Bibi Straatman en Oscar Tomico hebben beide een essay geschreven. Deze scenario’s, geschreven door Dirk Osinga, zijn geillustreerd door Georg Bohle. Georg heeft, op basis van collages van Dirk, prachtige artist impressions getekend in een imposante en utopiaanse stijl.
De introductie van Mascha staat op de wrapper die alle losse cartografien samen bind. Mascha is in deze zin letterlijk de verbinder en samenbrenger. Ook de wrapper kan uitgevouwen worden en vormt zo een poster.

Deze losse onderdelen, 6 scenario’s en 2 essays, worden in de publicatie als gelijke cartografieen behandeld. Elke cartografie is geprint op de binnenkant van een spread, met aan de buitenkant de titel en de bijbehorende keywords of quotes. de keywords vormen een lijn om de tekeningen of teksten heen en het openvouwen van de cartografien is een ontdekkingsreis.

De digitale versie van de hybrid publication is een website waar alle teksten online gelezen kunnen worden. Op deze website vormen de keywords een index, waarmee de bijbehorende tekst opgeroepen kan worden. Deze verplaatst vervolgens naar boven en de andere cartografieen komen in een willekeurige volgorde er onder te staan. Zo kan ieder aan de hand van voor hem/haar interessante keywords teksten, artist impressions en scenarios ontdekken en bekijken.

On Sunday, July the 8th 2018, WdKA organises a programme devoted to Research and Hybrid Publishing. A celebratory Book Launch of three publications will kick-start this year’s Research & Hybrid Publishing (HP) Awards Ceremony. (WdKA.nl)

www.wdka.nl/hybrid-publishing-book-launches



Uitgeverij Pluim is a new publishing house, founded by Mizzi van der Pluijm and others. studio MEGAN designed the logo.

The logo consists of two parts, one typographic and one part a plume, which can also be used together. The plume has a distinctive shape and represents the values of the publishing house. It is fresh, modern with a classic note. The creativity of the writers is very important for this publisher, which can be seen in the shape of the pen and line.





The used font is Staat Bold by Regular Bold Italic. This font combines the classic note of an publishing house and the modern note of Pluim Publishers.

On the website of the publisher you can find more information www.uitgeverijpluim.nl

 



The first VPRO guide (a television guide from the Netherlands) of the year can be designed by anyone who enters the competition. From 254 submissions the jury picked my design as the winner.

Read the story behind my design on the website of the VPRO: www.vpro.nl

Een poster ontwerp met custom font

Uitgeverij Pluim is een nieuwe uitgeverij, opgericht door onder andere Mizzi van der Pluijm. studio MEGAN heeft het logo ontworpen.

Het logo bestaat uit een beeldmerk en woordbeeld, die ook samen gebruikt kunnen worden.
Het beeldmerk is klein zeer herkenbaar en straalt de waarden van de uitgeverij uit. Het is fris, modern met een klassieke twist. Bij de uitgeverij staat de creativiteit van de schrijver voorop, dit komt terug in het logo in de vorm van de pen en lijn.

Het gebruikte font is Staat Bold van Regular Bold Italic. Dit font combineerd het klassieke van een uitgeverij met het moderne van Uitgeverij Pluim.

De eerste VPRO Gids van het jaar wordt altijd ontworpen door de winnaar van de Cover 1-wedstrijd. De jury koos uit 254 inzendingen met het thema verzet mijn ontwerp als winnaar.

Lees het verhaal achter het ontwerp op de site van de VPRO: www.vpro.nl

Een poster ontwerp met custom font

Het tweeluik kan gezien worden als een non-lineaire reis door de wijk. De twee boeken hebben de zelfde vormgeving en opzet, waarin de tekst en vormgeving zich aanpast aan de tijd waarin je je bevind. De boeken beginnen in het nu, het font is bold: er is veel aan de hand in de wijk, er is reuring en dingen zijn nog onduidelijk. Door de tijd heen wordt het font lichter, in 2041 is het light: de wijk is af en een prettige woon- en leefomgeving voor iedereen die er woont of gebruik van maakt.

De boeken maken gebruik van een bijzondere navigatie, gebaseerd op kaartenboeken. De onder- en bovenkant en de buitenkant van de pagina’s worden gebruikt om sprongen in de tijd en hoofdstuk te kunnen maken. Zo staat bij elk hoofdstuk een preview van het volgende hoofdstuk en zijn de twee boeken aan elkaar gelinkt door middel van quotes.

Stadslab Baankwartier is een initiatief van Frederik Pöll en Joost van Dijk. Zij hebben in een periode van twee jaar 7 bijeenkomsten – 3 in het eerste en 4 in het tweede jaar -georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten gingen zij met de diverse gebruikers en bewoners van Cool-Zuid de discussie aan over de toekomst van de wijk. Na deze periode zijn ze geïnterviewd door Melissa van Amerongen. De uitkomst is een verhaal en kaarten met plannen voor 2041 en experimenten voor in 2018.

Aan het begin van de boeken kan een keuze gemaakt worden tussen 2018 en 2041 in het Baankwartier en 2017, 2019 en 2041 in Cool-Zuid. Elk van deze onderdelen richt zich qua vormgeving op een ander deel van de pagina, waaronder bovenin, midden en de onderkant. Op deze manier voelt de lezer dat hij of zij in een ander hoofdstuk is beland.

De boeken bestaan uit drie delen, introductie en conclusie, het verhaal en interviews. Het verhaal beslaat het grootste deel van het boek en is zo opgezet dat een lezer op elk punt kan in beginnen. Op elke pagina begint een nieuwe alinea en bovenaan de pagina is te zien in welk jaar en welk hoofdstuk of gebied de lezer zich bevind. De interviews zijn wel doorlopende verhalen, waar de foto’s in opgenomen zijn.

Ook van dit boek is een digitale versie gemaakt. Dit ebook gebruikt de zelfde principes en vormgeving als het geprinte boek, maar met hyperlinks komt de structuur gebaseerd op kaartenboeken nog beter tot zijn recht.

Stadslab Baankwartier is na een jaar in 2017 uitgebreid en doorgezet als Stadslab Cool-Zuid. Het Baankwartier is onderdeel van de wijk Cool-Zuid en zo konden bepaalde experimenten beter worden opgezet, meer bewoners worden betrokken en alles in een groter perspectief worden gezet. studio MEGAN heeft alle uitingen voor dit Stadslab ontworpen met als eindresultaat een tweeluik en opvouwbare poster.

Op het Stadmakers congres 2017 in Rotterdam presenteerde Stadslab Cool-Zuid het tweeluik met poster tijdens de stadswandeling van Happy Steets. Happy Streets Schiedamse Vest was een van de experimenten van het Stadslab. Op deze presentatie werd het onderzoek gepresenteerd, was er een korte discussie en werden de boeken uitgedeeld aan de deelnemers van het Stadslab.

Op de Dutch Design Week 2017 in Eindhoven deed studio MEGAN mee aan de overzicht tentoonstelling ‘5 jaar DDD’ met het project Boem Paukeslag.

De expositie laat werk zien van 5 jaar deelnemers aan Driving Dutch Design, opgesteld in 5 categorieën, in het Veemgebouw. De expositie geeft een mooi overzicht van de diversiteit en breedte van het traject. studio MEGAN heeft gekozen om Boem Paukeslag in te dienen, dit project is een mooie, simpele visualisatie van de studio.

studio MEGAN was in 2016 een van de deelnemers van Driving Dutch Design, een programma dat jonge, creatieve ondernemers steunt op hun weg naar professionalisering. [/colleftsmall]

(more…)

De ebook vertaling van Boem Paukeslag was in 2017 een aantal weken te zien in Duitsland, tijdens de expo p0es1s – postdigital in de Kunsttempel Kassel.

Lees hier de omschrijving van de expo (in het engels):
As part of a series of language art exhibitions in 2017, the year of documenta 14 (kasselkultur2017.de), Kunsttempel Kassel, presents “p0es1s – postdigital”. The international exhibition features artists from eight countries who present 16 current positions of language art in a rendition of the Post-Digital Publishing Archive. Following the opening, there will be a closed artists’ round table as well as a performance open to the public with contributions by Mara Genschel, Jörg Piringer and Rui Torres on Sep 14, at 7 p.m.

The exhibition curated by Friedrich W. Block is part of the “p0es1s” project which has organized exhibitions and research projects since 1992. The exhibition in the Kunsttempel focuses on current positions of language art labeled ‘post-digital’ (“a term that sucks but is useful” – Florian Cramer):

forms which reflect language processes under conditions of computer technology and culture, using all kinds of media technologies;
forms which enact the turn from digital to analog realizations such as poster prints, typewriter sheets, or (artist) books, while emphasizing the switch between electronic and physical spaces and the cooperation of human and artificial agents;
forms of conceptual or ‘uncreative’ writing which often analyze and transform existing text material via computer algorithms; publication becomes artistic production and vice versa: Using innovative concepts, poetic language art puts a new perspective on the much-cited crisis of publication.

www.kasselkultur2017.de 2017

www.kunsttempel.net

The Post-Digital Publishing Archive, curated by Italian media artist and researcher Silvio Lorusso, is transferred from the Internet to the physical space of the Kunsttempel gallery. Book and text objects documented in the online archive are displayed for the first time; the archive itself is present. At the same time, artists not yet represented in the archive were invited to contribute new language art projects to both the exhibition and the digital archive.

Language art by Hannes Bajohr, John Cayley, Mara Genschel, Daniel Howe, Annett Höland, Megan Hoogenboom, Jean Keller, Sophia Le Fraga, Silvio Lorusso, Michael Mandiberg, Jörg Piringer, Paul Soulellis, Lisa Spalt, Stephanie Syjuco, Rui Torres, Traumawien, Martin Wecke

source: www.kunsttempel.net
photos by Leslie P. Zimmermann

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

(more…)

Voor A.L.S.V. QUINTUS heeft studio MEGAN een nieuw logo ontworpen. Er zijn een aantal variaties gemaakt, zodat alle uitingen langzaam hun nieuwe eigen logo kunnen krijgen.

Q in kleur

ALPHABET 2.0 is een experiment in Javascript en HTML5 en gebruikt het alfabet als content en vorm.

ALPHABET 2.0 is een vervolg op ALPHABET, deze laatste werd gepresenteerd op de DDW 2016.

Naast het ebook is er nu ook een print versie van het boekje over het Baankwartier.

De vormgeving en structuur is onveranderd in het boekje. Het ebook leent zich, door het gebruik van een vaste lay-out, uitstekend voor drukwerk.

Het e-book is te downloaden op www.koolontwerpers.nl
of op www.studiomegan.nl

  • Client: Frederik Pöll Bureau voor Architectuur
  • Jaar: 2015
  • Functie: Huisstijl ontwerp en cutstom WordPress website
  • Link: www.fpba.nl

Voor Frederik Pöll Bureau voor Architectuur heeft studio MEGAN een nieuwe identiteit ontwikkeld. Samen met Frederik Pöll zijn alle elementen van de visuele identiteit behandeld, waaronder de naam en afkorting tot in het kleinste detail, alles is vernieuwd.

De basis van de huisstijl bestaat uit een uitgesproken serif font, SangBleu King van SwissTypefaces. Het logo is minimalistisch en gebruikt de marges tussen de kolommen. Online en offline uitingen hebben een visuele stijl. Zo ontstaat een sterke en herkenbare identiteit.

De website introduceert de bezoeker in de wereld van FPBA. De homepage fungeert als introductie. Hier zijn alle onderdelen te zien van het werk van het bureau. De website is gebouwd in WordPress en geprogrammeerd en ontworpen door studio MEGAN.

  • FPBA website - Feed
  • Website FPBA
  • FPBA website - Feed
  • FPBA website - Feed
  • FPBA website - Feed

Het stadslab Baankwartier is in 2017 uitgebreid en heet nu Stadslab Cool-Zuid. studio MEGAN is betrokken en ontwerpt verschillende uitingen. Een voorbeeld hiervan is het logo design, gepresenteerd tijdens de eerste meet-up.

Voor Stadslab Baankwartier heeft studio MEGAN het e-book en geprinte boek ontworpen.
Stadslab Baankwartier is een initiatief van Frederik Pöll en Joost van Dijk. Zij hebben in een periode van een jaar drie bijeenkomsten georganiseerd. Hierin gingen zij met de diverse gebruikers en bewoners van het Baankwartier de discussie aan over de toekomst van de wijk. Na deze periode zijn ze geïnterviewd door Melissa van Amerongen. De uitkomst is een verhaal en een kaart met plannen voor 2041 en experimenten voor in 2018.

Het e-book heeft een vaste layout, zodat gewerkt kon worden met de boven- en onderkant van de pagina. De opbouw is in basis lineair, maar op sommige pagina’s kan een sprong naar een volgend gebied gemaakt worden. Deze vorm van navigeren is geïnspireerd door kaartenboeken.
Aan het begin van het boek kan een keuze gemaakt worden tussen 2018 en 2041. Elk onderdeel verschilt subtiel in vormgevning. Zo richt de content van 2018 zich meer op de bovenkant van de pagina en 2041 op de onderkant.
Het gebruikte font is Vista Sans en Vista Slab.

Naast het ebook is er ook een geprinte versie van het boekje ‘Ons Verhaal over het Baankwartier’
De vormgeving en structuur is onveranderd in het boekje. Het ebook leent zich, door het gebruik van een vaste lay-out, uitstekend voor drukwerk.

Op het Stadsmakers congres 2016 in Rotterdam presenteerde Stadslab Baankwartier hun onderzoek, bevindingen en ebook. Ook werd er een flyer verspreid onder de aanwezigen. Met een inleiding en de transformatie kaart van het hele baankwartier, tevens door studio MEGAN ontworpen.

Voor Driving Dutch Design (DDD) heeft studio MEGAN samen met een aantal andere deelnemers alle uitingen en concepten bedacht en vormgegeven. De visuele stijl is ontstaan vanuit het concept van tijdelijkheid en is doorgevoerd in alle uitingen. Van expo op Dutch Design Week, tot publicatie, tot website.

De publicatie:
het binnenwerk is ontworpen door de Vormforensen. De cover is ontworpen door studio MEGAN in samenwerking met Studio Paul Bergman.

DDD publicatie

De leporello:
deze uiting functioneerde als flyer bij de expo ‘Temporal’ op de Dutch Design Week ’16. Deze leporello is ontworpen door studio MEGAN in samenwerking met Studio Paul Bergman.

DDD leporello

Tijdens Dutch Design Week 2016 in Eindhoven presenteerde studio MEGAN het project ALPHABET. Een hybrid publication met het alfabet als content. ALPHABET functioneerde als een presentatie van de studio, en als demonstratie wat een hybrid publication kan zijn.

De expositie Temporal liet het werk zien van de deelnemers van Driving Dutch Design ’16 en bevond zich in het Klokgebouw in Hal 2.
Deze hybrid publication bestond uit een poster-serie, een viertal blokken en een ebook gepresenteerd op een iPad.
Het alfabet was het eerste medium ontwikkeld door de mensheid en vormt nog steeds de basis voor alle huidige en toekomstige media. De letters in de publicatie zijn gedeconstrueerd. En aangevuld met quotes van Marshall McLuhan uit het boek ‘The Medium is the Massage’. De deconstructie zorgt voor een abstractie weergave van de letters en dwingt de kijker de letters de herdefiniëren.

Vanuit het e-book kon je op de DDW een letter op Twitter zetten. Bekijk @ALPHABET_PUB om te zien welke letters werden gepost via deze link: My Tweets

studio MEGAN was in 2016 een van de deelnemers van Driving Dutch Design, een programma dat jonge, creatieve ondernemers steunt op hun weg naar professionalisering. De expositie TEMPORAL laat hun werkwijze en projecten zien.

(more…)

In 2016 was studio MEGAN een van de deelnemers van Driving Dutch Design (DDD). DDD is een programma van ABN AMRO, Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en Dutch Design Foundation. Het helpt talentvolle ontwerpers op weg in de wereld van het ondernemerschap.

Tijdens Dutch Design Week ’16 presenteerden Drivers Roland Pieter Smit, VANTOT, Merel Corduwener, A-LEX, Anouk Stoffels, Joris de Groot, Mesh Lingerie, Megan Hoogenboom, Studio Tast, Paul Bergman, Rens Wegerif, Toon Welling, De Vormforensen, Simone Post, Barbara Smit Design en Daniël van Ginkel zich onder de naam ‘Temporal’ met het ‘Drivers Pitch-Event’, een publicatie én een expositie.

DDD publicatie

studio MEGAN heeft samen met een aantal andere deelnemers alle uitingen en concepten bedacht en vormgegeven, lees hier waar studio MEGAN aan heeft gewerkt.

www.drivingdutchdesign.nl

  • Client: de Uitmarkt en ABN Amro
  • Jaar: 2016
  • Functie: Ontwerp podium doeken en zit voorwerpen
  • Samenwerking: Paul Bergman
  • Link: www.uitmarkt.nl

Samen met Paul Bergman heeft studio MEGAN het ABN AMRO talentstage op de Uitmarkt 2016 ontworpen. Dit podium werd gebruikt voor verschillende optredens, maar het hoogtepunt was het optreden van de talenten van het ABN talenten programma Springplank. Door Karin Bloemen, het Nederlands Danstheater en het Rotterdam Philharmonisch Orkest waren zij gecoacht om een optreden te geven op de zondag van de Uitmarkt.

Het ontwerp ondersteunt de talenten en stelt ze gerust op het podium. De naar buiten vloeiende vorm geeft de talenten een extra boost en aura, om zo nog beter de nadruk op ze te leggen. Alle talenten zaten tijdens het optreden op door Paul en mij ontworpen zit-elementen. Ook was er een halve zon die verplaatst kon worden. Zodat het podium kleiner en intiemer gemaakt kon worden.

  • Client: Hybrid Publishing WdKA
  • Jaar: 2015
  • Functie: Development ebook
  • Samenwerkingen: Gülsen Emre
  • Het boek is te downloaden via deze link

Dit boek is een goed voorbeeld van een hybrid publication: het bestaat uit een online en offline deel die op elkaar zijn aangepast op een spannende manier. Op deze manier zijn het twee compleet andere leeservaringen van het zelfde boek.
Hybrid Publishing Practices verzorgt hybride publicaties van afstudeer projecten van leerlingen van de WdKA. Emma van der Leest is afgestudeerd met een onderzoek en instructie naar Biodesign. Gülsen Emre heeft het fysieke boek ontworpen en aan de hand van dit ontwerp heb ik het ebook ontworpen en ontwikkeld. De publicatie bestaat uit twee boeken, in het fysieke boek lopen deze paralel aan elkaar op de linker of de rechter bladzijde.

Het digitale boek en fysieke boek hebben de zelfde visuele stijl, maar de navigatie is aangepast aan het medium
Het resultaat is een ePub 3.0 met een nieuwe vorm van navigeren. De index pagina bestaat niet uit alle hoofdstukken, maar uit een zin met woorden waarop geklikt kan worden. Deze woorden vormen de basis van de navigatie door de twee boeken heen. Zo kan je verrast worden wanneer een woord gebruikt wordt, en maak je zo nieuwe associaties.

Deze Open Call voor Posters werd georganiseerd door het Graphic Design Festival in Breda. De opdracht was een poster te maken over het vak Grafisch Ontwerpen. Uit alle 1400 inzendingen werden 50 posters gekozen die een zo gevarieerd en goed mogelijk beeld geven van wat het vak inhoud en waar ontwerpers mee bezig zijn.
Mijn poster is een reactie op het feit dat ontwerpen voor ontwerpers is. Bij iemand die niets van ontwerpen en design af weet, zal het niet snel opkomen om ligaturen te gebruiken. Echter gruwelen ontwerpers er van als ze niet worden gebruikt. De poster benadrukt op een simpele en grappige manier deze pijnlijke grens tussen leek en kenner.

Graphic Design Festival Breda organiseert elke twee jaar een festival met poster-wedstrijd. In 2015 was studio MEGAN een van de winnaars.

if:book Australia is een schrijvers-collectief en experimenteel instituut.

Voor het Australische if:book heeft studio MEGAN het ebook ontworpen en ontwikkeld voor het project: Lost In Track Changes. Het project begon met 5 schrijvers, die elk 1 korte tekst schreven in Word. Vervolgens werd door editor Simon Groth een volgorde gemaakt waarin de schrijvers elkaars teksten te zien kregen en gingen transformeren, bewerken en aanpassen. Dit deden zij in Word met de functie Track Changes aan. Zo ontstonden nieuwe teksten, die door de bewerkingen in niets meer lijken op het origineel. Door het aanlaten van de track changes in Word kan je heel goed zien wat een specifieke schrijver heeft aangepast, verwijderd of toegevoegd. Omdat dit project een digitale grondslag heeft wilde if:book graag een ebook ontwikkeld hebben naast een geprint boek.

In dit uitgebreide ebook, met 25 teksten en meer dan 100 verschillende character styles, vond ik het belangrijk een andere weg in te slaan dan het geprinte, fysieke boek. Zo heb ik een aantal elementen toegevoegd die het navigeren door het boek bevorderen en tegelijkertijd het verdwalen benadrukken. Bijvoorbeeld de navigatie knoppen aan het begin van elke tekst, waar je de Track Changes aan of uit kan zetten of kan doorklikken naar de volgende tekst. Aan het begin van elk hoofdstuk zit een overzichtspagina, waar je o.a. in een keer kan zien wie de meeste veranderingen heeft aangebracht en wat de volgorde van schrijvers is. Dit ebook heeft geen officieel einde, wanneer je er in zit kom je er niet meer uit.

Lost in Track Changes

De Track Changes complimenteer ik in het ontwerp door de koppen extra groot in het gekke font Nemoy te zetten, zodat ze worden afgebroken.

In 2007 werd Helvetica 50 jaar. Om dit te vieren en het font te eren heb ik deze poster ontworpen.

  • Client: Hogeschool Rotterdam
  • Jaar: 2014
  • Functie: Ontwerp en ontwikkeling ebook
  • Link:

Dit ebook is een publicatie van een lezing van Hugo Bongers en Eva Visser voor MA interior architecture studenten van het Piet Zwart Institute, onderdeel van de Willem de Kooning Academie en de Hogeschool Rotterdam. Ik werd gevraag om een ePub en een PDF versie te ontwerpen van de tekst, die beiden op de website van Creating 010 gedownload kunnen worden. De publicatie is bedoeld voor uitwisselingsstudenten die voor het eerst in Rotterdam komen maar interessant voor iedereen die interesse heeft in Rotterdam. Ik heb gekozen om uit te gaan van het ontwerp op de Ereader, en daar vervolgens de PDF op te baseren. Met het Epub formaat zit je aan bepaalde beperkingen vast, hierdoor heb ik geprobeerd om met zo min mogelijk decoratieve middelen toch een duidelijke en bijzondere ePub te creëren.

Omdat het centrum van Rotterdam (vroeger de gehele stad) de vorm van een driehoek heeft, is deze vorm steeds terug te vinden in de ePub. Zoals aan het einde van elk hoofdstuk, zodat de lezer snel kan zien dat dit het laatste plaatje of pagina is (op een Ereader is bladeren erg langzaam). Ook komen de driehoeken terug bij de afbeeldingen, om een extra afbeelding naast de hoofdafbeelding te laten zien, en zo bepaalde dingen uit te lichten. De leestekst staat steeds rechts uitgelijnd met een grotere marge links dan rechts, de bijschriften en teksten bij de afbeeldingen staan steeds links met een grotere marge rechts. Dit creëert duidelijkheid en een speelse manier van lezen. De gebruikte fonts zijn open fonts, gedownload van Google open fonts, namelijk: Bowly One (titels) en Open Sans (leestekst). Bowlby One is een lettertype dat goed bij Rotterdam past; het is duidelijk, stoer, imperfect maar heeft toch een zachtheid.

Public Space in (…) Rotterdam

  • Dit project is gepubliceerd in het Italiaanse tijdschrift Diid Disegno Industriale, 2013
  • Is genoemd in de lezing The Unbound Book, door Florian Cramer in 2011
  • Staat op het Post Digital Publishing Archive van Silvio Lorusso www.p-dpa.net/boem-paukeslag.

Dit project was het eerste met een Ebook-reader, en met het .ePub formaat. Ik ben het experiment aangegaan om het gedicht “Boem Paukeslag” van Paul van Ostaijen om te zetten van papier naar .ePub formaat. Paul van Ostaijen was een van de eerste dichters die de tekst als afbeelding benaderde in zijn gedichten, als een vroege Visual Poet.

Voor dit project zijn alle elementen van het gedicht afzonderlijk onderzocht en benaderd. Om te kijken hoe Paul van Ostaijen de lezer wilde beïnvloeden. Ook alle kansen en tekortkomingen van de het .ePub formaat zijn onderzocht. Om de vertaling zo goed mogelijk te laten verlopen. Sommige elementen zijn aan het gedicht toegevoegd, zoals hoofdstukken, andere zijn weggelaten, zoals het element van de pagina. De lettertypes die zijn gebruikt zijn allemaal Open-Source. Zodat de houtsnedes en looddruk-letters van het origineel goed worden benadrukt. Het project is het begin van een doorgaand onderzoek naar een nieuw medium: de ebook-reader en het .ePub formaat.

Een interview naar aanleiding van Boem Paukeslag en mijn werk als ontwerper in een hybride vakgebied.

www.networkcultures.org

In 2012 was Megan een van de sprekers op de conferentie Boek uit de Band.

Boek uit de Band 2012 Panel 03: Vormgeving van e-boeken – Aymeric Mansoux, Megan Hoogenboom en Petr van Blokland from network cultures on Vimeo.